PANDUAN MEMBUAT KERJA RUMAH

Salam Sejahtera. Ruangan ini khas untuk pelajar-pelajar menjawab secara online setiap kerja rumah yang cikgu paparkan. Kerja rumah yang dipaparkan di ruangan ini biasanya akan diberi ketika cuti sekolah dan cuti umum. Selamat menjawab.

Monday, August 24, 2009

KERJA RUMAH 4 (PU1F3) KEFAHAMAN

KERTAS 2 (KEFAHAMAN)

Petikan Laras Sastera
"Kita berpegang kepada amanah rakyat dan perlu beramanah. Pegawai kerajaan juga amat gemar mengaturkan seminar dan bengkel yang selalunya diadakan di pusat-pusat peranginan yang indah lagi permai supaya mudah mereka berinteraksi. Apabila terlalu banyak seminar, tugas harian terganggu dan berlakulah red tape."
(Petikan ucapan Perdana Menteri, YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi,
"Cakap Lain, Buat Lain",
Dewan Masyarakat, Februari 2004)
Soalan:
(a) Apakah yang diharapkan oleh rakyat daripada pegawai kerajaan dalam tugas-tugas harian?
(b) Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, nyatakan kesan yang akan berlaku kepada masyarakat sekiranya pegawai kerajaan hanya menjalankan tugas mengikut red tape?

20 comments:

  1. (a)Diharapkan oleh rakyat daripada pegawai kerajaan dalam tugas-tugas harian ialah berpegang kepada amanah rakyat dan perlu beramanah.

    (b)Kesan yang akan berlaku kepada masyarakat sekiranya pegawai kerajaan hanya menjalankan tugas mengikut red tape ialah masyarakat akan menjadi tidak mesra.Selain itu, masyarakat juga akan menghadapi banyak masalah sosial.Bukan itu sahaja,pegawai juga akan menghadapi masalah beriteraksi dengan masyarakat.

    ReplyDelete
  2. a)Rakyat mengharapkan pegawai kerajaan beramanah dalam tugas-tugas harian.

    b)Kesannya ialah hubungan masyarakat dengan pegawai kerajaan terjejas kerana kurang berkomunikasi.Selain itu,banyak persengketaan antara masyarakat dan pegawai kerajaan akan berlaku jika pegawai hanya menjalankan tugas mengikut red tape

    ReplyDelete
  3. a)Rakyat mengharapkan pegawai kerajaan sentiasa berpegang kepada amanah rakyat dan beramanah.

    b)Kesan-kesan yang akan berlaku kepada masyarakat sekiranya pegawai kerajaan hanya menjalankan tugas mengikut 'red tape' ialah perselisihan dan pertengkahan akan berlaku antara satu sama lain.Selain itu,pegawai juga akan jarang berkomunikasi dengan rakyat.

    Disediakan oleh Shiyun,PU1F3

    ReplyDelete
  4. a)Rakyat mengharapkan pegawai kerajaan dapat menjalankan tugas-tugas harian dengan berpegang kepada amanah rakyat dan perlu beramanah.

    b)Antara kesan-kesan yang akan berlaku ialah pegawai kerajaan akan menghadapi masalah interaksi dengan rakyat.Selain itu,pertelingkahan dan perselisihan faham akan berlaku.Secara langsung,hubungan antara rakyat dengan kerajaan akan terjejas.Seterusnya,perpaduan atau persepakatan antara rakyat dengan kerajaan susah dicapai dan ini akan menjejaskan kebaikan kedua-dua pihak ini.

    Disediakan oleh Chen Hui,PU1F3

    ReplyDelete
  5. a)Rakyat mengharapkan pegawai kerajaan beramanah dan berpegang kepada amanah rakyat dalam tugas-tugas harian.

    b)Kesan-kasan yang akan berlaku ialah hubungan antara rakyat dengan kerajaan akan terjejas kerana menghadapi masalah interaksi. selain itu, perselisihan faham akan berlaku antara rakyat dengan pegawai kerajaan kerana kurang berkomunikasi.

    ReplyDelete
  6. a)Rakyat mengharapkan pegawai kerajaan berpegang kepada amanah rakyat dan perlu beramanah dalam tugas-tugas harian mereka.

    b)Kesan-kesan yang akan berlaku ialah pegawai kerajaan dan rakyat akan berlaku masalah berinteraksi.Ini akan menyebabkan kepercayaan rakyat kepada kerajaan akan terjejas.Jadi,pegawai kerajaan harus sentiasa menjelaskan matlamat aktiviti-aktiviti yang mereka organasi untuk rakyat untuk mengelakkan perselisihan.

    ReplyDelete
  7. a) Rakyat mengharapkan pengawai kerajaan berpegang kepada amanah mereka dan beramanah melaksanakan tugas-tugas harian.

    b) Kesan-kesannya ialah pegawai kerajaan kehilangan kepercayaan golongan rakyat dan pertelingkahan serta perselisihan faham antara kedua-dua pihak boleh berlaku. Selain itu, keharmonian dan kesejateraan negara terjejas. Masalah sosial serta politik boleh bertambah bilangannya.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. a)Rakyat mengharapkan sikap amanah dipegang oleh pegawai kerajaan dan beramanah menjalankan tugas dalam tugas-tugas harian.

    b)Kesan yang akan berlaku kepada masyarakat ialah perkara yang ingin diselesaikan oleh rakyat tidak boleh disiapkan secepat mungkin sedangkan terdapat proses-proses tertentu hendak diikuti. Rakyat akan kehilangan yakin terhadap effektiviti pegawai kerajaan untuk menyelesaikan masalah mereka.Kerajaan kuga tidak berpeluang berkomunikasi baik dengan rakyat dan tidak tahu masalah-masalah yang dihapai oleh rakyat dalam kehidupan seharian.

    ReplyDelete
  10. [a] Apa yang diharapkan oleh rakyat daripada pegawai kerajaan dalam tugas-tugas harian
    adalah berpegang kepada amanah rakyat dan perlu beramanah.

    [b] Kesan yang akan berlaku kepada masyarakat adalah berlaku perselisihan faham kerana pegawai
    Kerajaan kurang berkomunikasi dengan rakyat.Rakyat juga tidak akan berpuas hati apabila
    Pegawai kerajaan tidak membuat tugas harian.

    ReplyDelete
  11. a) Rakyat mengharapkan sikap amanah dipegang oleh pegawai kerajaan dan beramanah menjalankan tugas dalam tugas-tugas harian.

    b) Kesan yang akan berlaku ialah dukumen yang diselesaikan olen rakyat terpaksa mengambil masa yang lama. Hal ini kerana pegawai kerajaan hanya mengikut red tape dan banyak proses perlu diikuti. Kesan yang akan timbul ialah hubungan antara pegawai dengan rakyat terjejas disebabkan mereka kurang berkomunikasi dan rakyat telah menghilang keyakinan terhadap pegawai yang hanya menjalankan tugas mengikut red tape.

    ReplyDelete
  12. Pelajar Hoe You Quan,anda disyaki menyalin jawapan JohnsoN Yen.COPYCAT...MIAOW...MIAOW

    ReplyDelete
  13. a) Rakyat mengharapkan pengawai kerajaan berpegang kepada amanah mereka dan beramanah melaksanakan tugas-tugas harian.

    b)Kesan-kesan yang akan berlaku kepada masyarakat sekiranya pegawai kerajaan hanya menjalankan tugas mengikut 'red tape' ialah perselisihan dan pertengkahan akan berlaku antara satu sama lain.Selain itu,rakyat akan menghilangkan keyakinan terhadap pengawai kerajaan.

    ReplyDelete
  14. (a) Apakah yang diharapkan oleh rakyat daripada pegawai kerajaan dalam tugas-tugas harian?

    Rakyat mengharapkan pegawai kerajaan bertanggungjawab dan beramanah dalam menjalankan kerja-kerja harian.

    (b) Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, nyatakan kesan yang akan berlaku kepada masyarakat sekiranya pegawai kerajaan hanya menjalankan tugas mengikut red tape?

    Kesan yang akan berlaku ialah pertelingkahan dan perselisihan faham antara rakyat dengan pegawai. Rakyat berasa tidak puas hati dengan tindakan pegawai yang dianggap membazirkan masa dan wang rakyat ini. Selain itu, rakyat akan menghilangkan keyakinan terhadap pegawai. Sebarang tindakan yang dilakukan oleh pegawai akan ditentang oleh rakyat. Kestabilan politik terjejas.

    ReplyDelete
  15. a) Rakyat mengharapkan agar pegawai kerajaan perlu berpegang kepada amanah rakyat dan perlu beramanah.

    b) Kesan yang akan berlaku kepada masyarakat ialah akan berlaku perselisihan faham antara masyarakat dan pegawai kerajaan. Ini kerana masyarakat akan kurang berkomunikasi dengan pegawai kerajaan.

    ReplyDelete
  16. a)Rakyat mengharapkan pegawai kerajaan beramanah dan berpegang kepada amanah rakyat dalam tugas-tugas harian.

    b)Kesan yang akan berlaku kepada masyarakat ialah akan menbawa masalah sosial dan politik yang amat teruk.Selain itu,ini juga akan menyebabkan pertelingkahan antara masyarakat dan kerajaan berlaku.Keamanan negara terjejas.

    ReplyDelete
  17. a) Rakyat mengharapkan pegawai kerajaan berpegang kepada amanah rakyat dan perlu beramanah dalam melaksanakan tugasan mereka.

    b) Kesannya ialah kekurangan komunikasi antara rakyat dan pegawai kerajaan menyebabkan berlakunya banyak perselisihan dan pertelingkahan.Selain itu, perkara yang perlu diselesaikan tidak dapat diselesaikan dalam tempoh yang pendek kerana terdapat banyak prosedur yang perlu diikuti.

    disediakan oleh
    wei peng
    pu1f3

    ReplyDelete
  18. a.Rakyat mengharapkan pegawai kerajaan berpegang kepada amanah dan beramanah dalam menjalankan tugas-tugas harian.
    b.Kesannya ialah rakyat dan pegawai kerajaan akan kurang berkomunikasi.Ini akan menyebabkan hubungan antara rakyat dan pegawai akan merosot dan berlakunya perselisihan dan pertelingkahan.

    ReplyDelete
  19. a)Rakyat berharap agar pegawai kerajaan dapat berpegang kepada amanah rakyat dan beramanah dalam menjalankan tugasnya.

    b)Kesannya, masyarakat akan berlaku perselisihan faham antara rakyat dengan kerajaan. Secara tidak langsung, masyarakat ramai akan kehilangan kepercayaan terhadap kerajaan dan seterusnya hilang keyakinan rakyat untuk terus berkhidmat untuk negara.

    -TONG MING-

    ReplyDelete
  20. a) Rakyat mengharapkan agar pegawai kerajaan berpegang kepada amanah rakyat dan perlu beramanah dalam melaksanakan tugasan harian mereka.

    b) Kesannya ialah kekurangan komunikasi antara rakyat dan pegawai kerajaan menyebabkan berlakunya banyak perselisihan dan pertelingkahan.Selain itu, perkara yang perlu diselesaikan tidak dapat diselesaikan dalam tempoh yang pendek kerana terdapat banyak prosedur yang perlu diikuti. Ini akan menyebabkan rakyat hilang keyakinan untuk terus berkhidmat pada negara.

    ReplyDelete